Αποδεκτή η 10/2018 Γνωμοδότηση ΝΣΚ | Περίπτωση υποχρέωσης μερικής άρσης της επιβληθείσας από το Ελληνικό Δημόσιο κατάσχεσης εις χείρας τρίτου

ΠΟΛ.1062/2018

Με την ΠΟΛ.1062/2018 κοινοποιείται η ΝΣΚ 10/2018 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Β’ Τμήμα), η οποία έγινε δεκτή από τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων στις 23-03-2018, όπως προκύπτει από την επισημειωματική πράξη αυτού επί του σώματος της γνωμοδότησης.

Η συνημμένη γνωμοδότηση, εκδόθηκε σε απάντηση ερωτήματος που διατύπωσε η Υπηρεσία με το Δ.ΕΙΣΠΡ.Ε 1054607 ΕΞ /06-04-2017 έγγραφό της σε συνέχεια του υπ’ αριθ. 4933/27-01-2017 ερωτήματος της Δ.Ο.Υ. Ηλιούπολης, αναφορικά με τη δυνατότητα συμψηφισμού από τη Φορολογική Διοίκηση του προκύπτοντος, μετά από άρση επιβληθείσας κατάσχεσης εις χείρας τρίτου, η οποία λήφθηκε μη νομίμως κατά παράβαση του άρθρου 4 παρ. 5 του ν. 3869/2010, επιστρεπτέου ποσού, σε όποιο ύψος και εάν αυτό ανέρχεται, με οφειλές φορολογούμενης, όπως αυτές θα έχουν διαμορφωθεί κατά την ημέρα του συμψηφισμού.

Με την ανωτέρω γνωμοδότηση κρίθηκε ομόφωνα υπό το διδόμενο στο έγγραφο του ερωτήματος και προκύπτον από τα στοιχεία του φακέλου συγκεκριμένο πραγματικό ότι η Φορολογική Διοίκηση, στο πλαίσιο αναμόρφωσης των νομικών και πραγματικών καταστάσεων που διαμορφώνονται, εξαιτίας της μη νόμιμης επιβολής κατάσχεσης εις χείρας τράπεζας ως τρίτης σε χρόνο κατά τον οποίο ίσχυε η απαγόρευση λήψης καταδιωκτικών μέτρων και μεταβολής της νομικής και πραγματικής κατάστασης της περιουσίας της οφειλέτιδος κατά το άρθρο 4 παρ. 5 του ν. 3869/2010, οφείλει να άρει την επιβληθείσα κατάσχεση και συνακολούθως να επιστρέψει στην καθ’ ης η εκτέλεση οφειλέτιδα το συνεπεία της θετικής δήλωσης της τράπεζας καταβληθέν από αυτήν (την Τράπεζα) στο Δημόσιο ποσό που κατασχέθηκε ως αχρεωστήτως καταβληθέν, είναι δε αδιάφορος ο τρόπος επιστροφής και δη, εάν το ποσό θα πιστωθεί στο λογαριασμό της δικαιούχου από τον οποίο εκταμιεύθηκε ή σε άλλον που η ίδια ήθελε υποδείξει, ζήτημα αναγόμενο στη σφαίρα των επιλογών της.

Ζήτημα συμψηφισμού απαιτήσεων του Δημοσίου με τα (μετά την άρση των επιβληθεισών κατασχέσεων), ποσά, δεν γεννάται, δεδομένου ότι η επιστροφή θα λάβει χώρα στο πλαίσιο αποκατάστασης της νομιμότητας, από την ενέργεια δε αυτή δεν μπορεί να ωφεληθεί το Δημόσιο με το συμψηφισμό αυτών τούτων των μη νομίμως κατασχεθεισών απαιτήσεων.


Τι λέει η 10/2018 Γνωμοδότηση ΝΣΚ: Η φορολογική διοίκηση, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των νομικών και πραγματικών καταστάσεων που διαμορφώθηκαν εκ της επιβολής μη νόμιμης κατάσχεσης εις χείρας τραπεζικού ιδρύματος, ως τρίτου, οφείλει να άρει την επιβληθείσα κατάσχεση και, συνακολούθως, να επιστρέψει στην καθής η εκτέλεση οφειλέτιδα το καταβληθέν από την Τράπεζα προς το Δημόσιο, συνεπεία θετικής δήλωσης, κατασχεθέν ποσό, ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ο τρόπος της επιστροφής (ήτοι αν το ποσό θα πιστωθεί στο λογαριασμό της δικαιούχου από τον οποίο εκταμιεύθηκε ή σε άλλον που η ίδια ήθελε υποδείξει), είναι αδιάφορος και ανάγεται στη σφαίρα των επιλογών της οφειλέτιδας. Ζήτημα συμψηφισμού απαιτήσεων του Δημοσίου με τα (μετά την άρση της επιβληθείσης κατάσχεσης) επιστρεφόμενα ποσά, δεν γεννάται, δεδομένου ότι η επιστροφή θα λάβει χώρα στο πλαίσιο αποκατάστασης της νομιμότητας, από την ενέργεια δε αυτή δεν μπορεί να ωφεληθεί το Δημόσιο με το συμψηφισμό αυτών τούτων των μη νομίμως κατασχεθεισών απαιτήσεων (ομόφ.).

ΕΔΩ το πλήρες κείμενο.