Η ρύθμιση των 120 δόσεων. Παραδείγματα

Για ποσά έως 20.000€ και έως 50.000€. Οφειλές προς ΚΕΑΟ και προς ΑΑΔΕ | Από τους Ορέστη Σεϊμένη και Αλεξάνδρα Γεράγγελου

ΓΕΝΙΚΑ

– Πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκαν δύο αποφάσεις για την ρύθμιση των οφειλών προς Ασφαλιστικά Ταμεία (ΦΕΚ Β’ 4640/29-12-2017) και προς το Δημόσιο (ΠΟΛ.1223/2017). Οι δύο αποφάσεις είναι σχεδόν πανομοιότυπες, πράγμα που δείχνει ότι τα δύο Υπουργεία, Οικονομικών και Εργασίας συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν απόψεις πριν εκδώσουν τις αποφάσεις τους. Εκείνο το οποίο δεν φρόντισαν να κάνουν σωστά είναι το πως να μην υποβληθούν οι αιτήσεις σε κάθε Υπουργείο χωριστά αντί μιας ΚΟΙΝΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ, αφού τα στοιχεία των οφειλών θα είναι τα ίδια….. Πιστεύομε ότι πριν από την έναρξη υποβολής των αιτήσεων θα πρυτανεύσει η λογική και δεν υποβάλλουν τους φορολογούμενους σε ταλαιπωρίες και υποβολές δύο αιτήσεων για τις ίδιες οφειλές, αλλά μία κοινή αίτηση και στους δύο φορείς.
– Ρυθμίζονται οφειλές μέχρι 3.000€, μέχρι 20.000€ και μέχρι 50.000€

– Οι οφειλές πρέπει να έχουν «γεννηθεί μέχρι 31.12.2016 και να είναι βεβαιωμένες σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.

– Δίνεται η δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα τα οποία έχουν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και έχουν πτωχευτική ικανότητα και οφείλουν προς όλους τους πιστωτές μέχρι 20.000€, ή οφείλουν μέχρι 50.000€ με προϋποθέσεις.

– Έχει σημασία αν τα πρόσωπα αυτά έχουν «πτωχευτική ικανότητα»:
Υπάγονται στη ρύθμιση αυτή και τα φυσικά πρόσωπα (ελεύθεροι επαγγελματίες) χωρίς πτωχευτική ικανότητα με επιχειρηματική δραστηριότητα (π.χ. δικηγόροι, αγρότες κ.λπ.) υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κάνει έναρξη εργασιών;
Εάν κάποιος δεν μπορεί να αποκτήσει την εμπορική ιδιότητα, δεν μπορεί κατ’ επέκταση να έχει πτωχευτική ικανότητα (π.χ. ο μικρέμπορος, όποιος βρίσκεται σε δικαστική συμπαράσταση, ο ανήλικος)

– Όσοι έχουν κάνει διακοπή εργασιών δεν μπορούν να μπουν στη ρύθμιση (Σημείωση: Φαίνεται ότι από την ρύθμιση αυτή αποκλείονται χιλιάδες ασφαλισμένοι που αναγκάστηκαν να διακόψουν τη δραστηριότητά τους. (π.χ. με μπλοκάκι)

– Η αίτηση θα αρχίσει να υποβάλλεται ηλεκτρονικά από την 1/2/2018 (προφανώς για να υποβληθούν τα στοιχεία (ΑΠΔ, στοιχεία για τον ΦΠΑ κλπ) και θα λήξει την 31/12/2018 (ν.4469/2017 άρθρο 4)

1. Κριτήρια επιλεξιμότητος

Ο οφειλέτης που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα, κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών , εφόσον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης (ν.4469/2017 άρθρο 3 παρ.1)

Ο οφειλέτης που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών, εφόσον πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης (ν.4469/2017 άρθρο 3 παρ.2)
α) έχει θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ή
β) έχει θετική καθαρή θέση (equity).

2. Ρυθμίσεις για την κατηγορία οφειλετών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα ή νομικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 3.000€ (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 5)

α) τμηματική καταβολή του συνολικώς οφειλόμενου ποσού χωρίς δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού,
(β) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων
(i) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ii) μέγιστος αριθμός δόσεων 36

3. Ρυθμίσεις για την κατηγορία οφειλετών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα ή νομικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 20.000 ευρώ (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 5)

(α) διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής,
(β) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(i) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ii) μέγιστος αριθμός δόσεων 120

Σχετικός ο παρακάτω πίνακας-παράδειγμα:

4. Ρυθμίσεις για την κατηγορία οφειλετών φυσικών προσώπων με πτωχευτική ικανότητα ή νομικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με συνολικές οφειλές προς όλους τους πιστωτές έως 50.000 ευρώ και οφειλές προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν το ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) αυτών. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 6)

Στις περιπτώσεις οφειλετών προς το Δημόσιο ισχύουν οι παρακάτω ρυθμίσεις των οφειλών προς αυτό:

(Α) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές έως 20.000€
Εφαρμόζεται αναλογικά το προηγούμενο άρθρο 5

(Β) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές από 20.000,01€ έως 50.000€, εξαιρουμένων των περιπτώσεων βασικής οφειλής προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ, οπότε εφαρμόζεται αναλογικά το προηγούμενο άρθρο,
(α) το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις μόνο εφόσον ο οφειλέτης πληροί το εξής κριτήριο:
Ο λόγος του χρέους, απομειούμενου κατά το ποσό του υπό διαγραφή μέρους του κατά τα κατωτέρω, προς το εισόδημα, όπως αυτό καθορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας, είναι μικρότερος ή ίσος του 8. (δείτε στο παρακάτω παράδειγμα)
(β) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις με τα εξής χαρακτηριστικά:
(βα) διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση
(ββ) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(i) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ii) μέγιστος αριθμός δόσεων 120
(iii) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού του 2,75%

5. Τι είναι και πώς εφαρμόζεται το 2,75%

Καθορίζει την κατώτερη μηνιαία δόση της ρύθμισης, δηλαδή:

Αν το μέρος του ποσοστού του 2,75% των κερδών του οφειλέτη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), που αντιστοιχεί στο λόγο των οφειλών προς το Δημόσιο προς τις συνολικές οφειλές του οφειλέτη, είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση, τότε η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται, ώστε να ισούται με αυτό το ποσό και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται αναλόγως. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 4 παρ.4)

Σχετικός ο παρακάτω πίνακας-παράδειγμα:

6. Ρυθμίσεις για φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς πτωχευτική ικανότητα με οφειλές προς το Δημόσιο έως 50.000 ευρώ

Στις περιπτώσεις των οφειλετών αυτών, το Δημόσιο χορηγεί τις ακόλουθες ρυθμίσεις των οφειλών προς αυτό:
(Α) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ:
Εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5 της απόφασης.
(Β) Για οφειλέτες με συνολικές οφειλές προς το Δημόσιο από 20.000,01 έως 50.000 ευρώ,
εξαιρουμένων των περιπτώσεων βασικής οφειλής προς το Δημόσιο έως 20.000 ευρώ, οπότε εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5 της απόφασης:

Η σημασία του αριθμού «8»
(α) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις μόνο εφόσον ο οφειλέτης πληροί το εξής κριτήριο: ο λόγος του χρέους, απομειούμενου κατά το ποσό του υπό διαγραφή μέρους του κατά τα κατωτέρω, προς το εισόδημα, όπως αυτό καθορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 4 της απόφασης, είναι μικρότερος ή ίσος του 8.

Η σημασία των διαγραφών του 85% και του 95%
(β) Το Δημόσιο χορηγεί ρυθμίσεις με τα εξής χαρακτηριστικά:
(βα) Διαγραφή του 85% των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και του 95% των οφειλών από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση,

Η ελάχιστη δόση των 50€ και ο αριθμός των δόσεων
(ββ) καθορισμό του πλήθους και του ύψους των μηνιαίων δόσεων, βάσει των κάτωθι κανόνων:
(i) ελάχιστο ποσό εκάστης δόσης 50 ευρώ
(ii) μέγιστος αριθμός δόσεων 120
(iii) ανάλογη μείωση του αριθμού των δόσεων βάσει του υπολογισμού της παρ. 4 του άρθρου 4 της παρούσας. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 7)

7. H διαγραφή της οφειλής κατά σειρά παλαιότητος

1. Η διαγραφή βασικής οφειλής γίνεται κατά σειρά παλαιότητας από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη. Η διαγραφή των βασικών οφειλών και η απαλλαγή τόκων και προσαυξήσεων τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 9)

8. Η πρώτη δόση πρέπει να καταβληθεί εντός πέντε εργάσιμων ημερών…

2. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να καταβληθεί η πρώτη δόση εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης από τον αιτούντα.
Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα αρχής γενομένης από την ημερομηνία αποδοχής της πρότασης ρύθμισης. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 9)

9. Ευεργετήματα της ρύθμισης υπέρ του οφειλέτη

1. Η υπαγωγή και συμμόρφωση στη ρύθμιση παρέχει στον οφειλέτη επί των ρυθμιζόμενων οφειλών τα ακόλουθα ευεργετήματα:
α. Δεν υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα του άρθρου 57 του ν.4174/2013 (ΚΦΔ) και του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974.
β. Χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ενημερότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθεισών αποφάσεων, όπως εκάστοτε ισχύουν. Για την εξέταση της συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης του αποδεικτικού δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή/απαλλαγή βασικές οφειλές, τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής όπως αυτές προσδιορίζονται στη ρύθμιση.
γ. Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α΄43) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεση της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, χωρίς να ισχύει ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Π.Κ.
δ. Αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών και ακινήτων του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για ληξιπρόθεσμες δόσεις της ρύθμισης καθώς και για κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί έως την υπαγωγή της ρύθμισης στα χέρια τρίτων, τα αποδιδόμενα όμως ποσά από αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων της ρύθμισης, εφόσον καταβάλλονται εντός της προθεσμίας αυτών και δεν πιστώνονται διαφορετικά κατά τις κείμενες διατάξεις. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 10 παρ.1)

10. Δικαιώματα που διατηρεί το Δημόσιο μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση

Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση:
α. να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των οφειλών του κατά τις διατάξεις περί συμψηφισμού του άρθρου 83 του ν.δ. 356/1974 και του άρθρου 48 του Κ.Φ.Δ. και των οριζόμενων στο ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α΄ 85), όπως ισχύουν. Τυχόν υπόλοιπο ποσό επιστρέφεται στον οφειλέτη με βάση τα ισχύοντα στην απόφαση Υπουργού Οικονομικών ΠΟΛ.1116/23.5.2013. Εφόσον η γενεσιουργός αιτία της ανωτέρω απαίτησης κατά του Δημοσίου ανάγεται σε χρόνο προγενέστερο της ρύθμισης της παρούσας απόφασης, με το συμψηφισμό πιστώνονται, κατά σειρά προτεραιότητας, οφειλές εκτός ρυθμίσεων, δόσεις άλλων ρυθμίσεων βεβαιωμένων χρεών στη Φορολογική Διοίκηση, δόσεις της ρύθμισης της παρούσας απόφασης και, τέλος, εφόσον έχουν εξαντληθεί οι λοιπές βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση οφειλές, οι προβλεπόμενες στη ρύθμιση προς διαγραφή/ απαλλαγή οφειλές σε αυτή. Σε διαφορετική περίπτωση, πιστώνονται κατά προτεραιότητα οι δόσεις της ρύθμισης της απόφασης, δόσεις άλλων ρυθμίσεων βεβαιωμένων χρεών στη Φορολογική Διοίκηση και οφειλές εκτός ρυθμίσεων.
β. να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και συνοφειλετών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη.
γ. να προβαίνει σε ελέγχους ακρίβειας των στοιχείων που δήλωσε ο οφειλέτης έως και ένα έτος μετά την αποπληρωμή και σε περίπτωση διαπίστωσης σημαντικών αποκλίσεων από τα πραγματικά, να προβαίνει μονομερώς σε έκπτωση του από τη ρύθμιση και αναβίωση των οφειλών σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Ποσά που καταβλήθηκαν σε συμμόρφωση προς τη ρύθμιση αφαιρούνται από τις απαιτήσεις που αναβίωσαν.

11. Αναστολή της παραγραφής των ρυθμιζομένων οφειλών

3. Με την υπαγωγή στη ρύθμιση αναστέλλεται η παραγραφή των ρυθμιζόμενων οφειλών καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος αυτής και δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο έτους από τη λήξη της αναστολή. (ΠΟΛ.1223/2017 άρθρο 10 παρ.2)

12. Πότε χάνεται η ρύθμιση

Η ρύθμιση χάνεται, με συνέπεια να καθίσταται αμέσως ληξιπρόθεσμο και απαιτητό το σύνολο της οφειλής που παραμένει ανεξόφλητο σύμφωνα με τα στοιχεία της αρχικής βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, στις εξής περιπτώσεις:
α. μη καταβολής δόσεων ή μερικής καταβολής δόσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ρύθμιση, έως τη συμπλήρωση του ποσού που αντιστοιχεί σε τρεις (3) δόσεις,
β. παράλειψης του οφειλέτη να υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας, εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους,
γ. παράλειψης του οφειλέτη να εξοφλήσει ή να τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής τις οφειλές του προς το Δημόσιο ή υπέρ τρίτων που εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την 31 Δεκεμβρίου 2016, εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση ή, προκειμένου για οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση, εντός εξήντα (60) ημερών από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.

13. Τι θα συμβεί εάν χαθεί η ρύθμιση

Εάν χαθεί η ρύθμιση τότε καθίσταται αμέσως ληξιπρόθεσμο και απαιτητό το σύνολό της, το οποίο παραμένει ανεξόφλητο. Ταυτόχρονα καθίστανται απαιτητοί οι αναλογούντες τόκοι και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.

14. Προϋποθέσεις για να μπει κάποιος στη ρύθμιση

Δεν πρέπει να συντρέχουν οι εξαιρέσεις της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 και των περιπτώσεων γ και δ της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του Ν.4469/2017 δηλαδή:
Α) Ο οφειλέτης δεν έχει διακόψει την επιχειρηματική του δραστηριότητα ή, σε περίπτωση νομικού προσώπου, βρίσκεται σε διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης, εκτός εάν υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών φυσικού προσώπου ή αποφασισθεί από το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου η αναβίωσή του, πριν από την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών ή
Β) έχει καταδικασθεί με αμετάκλητη απόφαση το ίδιο το φυσικό πρόσωπο ή στην περίπτωση των νομικών προσώπων οι πρόεδροι ή οι διευθύνοντες σύμβουλοι ή οι διαχειριστές ή οι εταίροι ή και κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε από το νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση στη διαχείριση αυτών για ένα από τα ακόλουθα αδικήματα:
αα) φοροδιαφυγή, εκτός αν αφορά μη απόδοση φόρου προστιθέμενης αξίας, φόρου κύκλου εργασιών, φόρου ασφαλίστρων, παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων τελών ή εισφορών ή φόρου πλοίων,
ββ) νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, δωροληψία, λαθρεμπορία, καταδολίευση δανειστών, χρεοκοπία, ή απάτη, σε βαθμό κακουργήματος. Στην περίπτωση της απάτης, αν ο παθών είναι το Δημόσιο ή Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, αρκεί η καταδίκη σε βαθμό πλημμελήματος.
Επί νομικών προσώπων, η κατά τα ανωτέρω ποινική καταδίκη των παραπάνω προσώπων πρέπει να αφορά αξιόποινη πράξη που σχετίζεται με την επιχειρηματική δραστηριότητα του νομικού προσώπου το οποίο ζητεί την ένταξή του στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών.

15. Τόκος 5,05%

Η αποπληρωμή των χρεών θα επιβαρύνεται με τόκο 5,05%.