Με τα προβλήματα του νέου δημοτικού σχολείου να παραμένουν και την επόμενη χρονιά, το υπουργείο Παιδείας ανοίγει το ολοήμερο και στα προσφυγόπουλα. Το μέτρο θα αφορά ελάχιστα παιδιά, περίπου 1.500, η συνεννόηση μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων (Παιδείας και Μεταναστευτικής Πολιτικής) είναι ανύπαρκτη και το μεγαλύτερο μέρος των αρμοδιοτήτων το έχουν αναλάβει ανεξάρτητοι φορείς και ΜΚΟ, μιας και η Πολιτεία αδυνατεί να διαχειριστεί με επάρκεια το ζήτημα.
Οι υποσχέσεις για βελτιώσεις στα κακώς κείμενα του νέου ολοήμερου σχολείου που εγκαινίασε πέρσι ο Νίκος Φίλης έμειναν στα λόγια. Ενα μεγάλο θέμα που προέκυψε φέτος στα σχολεία ήταν ότι λόγω της «απελευθέρωσης» της διδασκαλίας, οι δάσκαλοι κατ’ εξαίρεση κλήθηκαν να καλύψουν την εκμάθηση ειδικοτήτων όπως πληροφορική, αισθητική αγωγή και θέατρο, όπου υπήρχαν ελλείψεις.
20.000 κενά
Και με 20.000 κενά στην εκπαίδευση κάθε χρόνο (σ.σ.: τα 14.000 είναι μόνο στην πρωτοβάθμια, σύμφωνα με στοιχεία του αιρετού ΚΥΣΠΕ Βασίλη Παληγιάννη), η «εξαίρεση» έγινε κανόνας σε πολλές σχολικές μονάδες, εξοικονομώντας παράλληλα και δασκάλους «χάρη» στις αλχημείες της υπουργικής απόφασης του τέως υπουργού Παιδείας.
Η αδυναμία μόνιμων προσλήψεων, παρά τα «ευχολόγια» του υπουργού Παιδείας, σε συνδυασμό με τις περιορισμένες προσλήψεις αναπληρωτών, φαίνεται ότι δεν επέτρεψε βελτιώσεις επί της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Προσφυγόπουλα
Καμία σαφή απάντηση δεν έχουν να δώσουν τα αρμόδια υπουργεία για την ένταξη των προσφύγων στο ολοήμερο σχολείο. Ούτε καν τα επίσημα στοιχεία των παιδιών αλλά και των σχολείων που θα τα φιλοξενήσουν. Φέτος, περίπου 1.500 προσφυγόπουλα εντάχθηκαν σε πρωινές τάξεις υποδοχής. Συμμετείχαν δηλαδή κανονικά στα τμήματα και σε πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας. Αυτά τα παιδιά θα έχουν το δικαίωμα χωρίς δικαιολογητικά, βάσει της υπουργικής απόφασης, να συμμετέχουν και στο απογευματινό πρόγραμμα μέχρι τις 4.
Όσο για τις Δομές Υποδοχής για την εκπαίδευση προσφύγων (απογευματινό ωράριο 2-6), τουλάχιστον από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας συνεχίζεται η τακτική «βλέποντας και κάνοντας» και την επόμενη χρονιά με την ελπίδα να αυξηθεί η συμμετοχή, η οποία έχει «κολλήσει» εδώ και αρκετό καιρό στα -μόλις- 2.500 προσφυγόπουλα.
Μία ημέρα πριν από τη χθεσινή έκδοση της υπουργικής απόφασης, ο Συνήγορος του Παιδιού Γ. Μόσχος και οι υπεύθυνοι της Unicef είχαν ασκήσει κριτική στις κυβερνητικές επιδόσεις για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία. Σημείωσαν ότι δεν έγινε τίποτε για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ούτε και για όσα είναι σε ηλικίες γυμνασίου-λυκείου και ζήτησαν από εδώ και μπρος οι κατευθύνσεις να είναι προς την ένταξή όλων στο πρωινό πρόγραμμα με παράλληλα τμήματα ένταξης. Υπενθυμίζεται ότι ο συνολικός αριθμός των ανήλικων προσφύγων ξεπερνά σήμερα τις 20.000, οπότε ένα τέτοιο εγχείρημα ένταξης προϋποθέτει συνεννόηση ανάμεσα στους συναρμόδιους και εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Καμία αλλαγή
Μία από τις πρώτες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου σχετικά με τα ολοήμερα ήταν ότι θα διορθωθούν τα προβλήματα που προέκυψαν στο νέο τύπο που εγκαινίασθηκε πέρσι. Απ’ ό,τι φαίνεται, τα ελαττώματα που «είδε» ο υπουργός στη λειτουργία του σχολείου δεν είναι τα ίδια με τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι γονείς κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς.
Διδακτική η ώρα σίτισης
Οι βασικές αλλαγές περιορίζονται στη συμμετοχή των τριτέκνων στο απογευματινό πρόγραμμα, ενώ για πρώτη φορά καταγράφεται η ώρα σίτισης ως διδακτική, ένα αίτημα χρόνων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ). Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, αναμένεται και συμπληρωματική εγκύκλιος για θεσμοθέτηση ολοήμερου στα μονοθέσια, στα διθέσια και τα τριθέσια σχολεία. Διατηρώντας βέβαια την ανάθεση διδασκαλίας σε όποιον εκπαιδευτικό «περισσεύει». Τέλος, για πρώτη φορά φέτος, το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας ορίζει μέχρι τις 20 Ιουνίου να έχουν «κλείσει» τα τμήματα μαθητών στο νηπιαγωγείο και δημοτικό και μέχρι τις 30 Ιουνίου στα γυμνάσια και λύκεια, ώστε να προχωρήσει εντός του καλοκαιριού στις προσλήψεις αναπληρωτών.