Στα χρόνια της κρίσης οι δανειολήπτες βρίσκονται ξαφνικά να χρωστούν, σε κάποιο ξένο fund, με την επωνυμία «Grifonas Finance No1 PLC» και έδρα το Λονδίνο, χάνοντας αυτομάτως κάθε δικαίωμα να διευκολυνθούν από τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις οφειλών, π.χ. επιμήκυνση, μείωση δόσεων, περίοδο χάριτος κ.λπ.
Οι πολίτες που έλαβαν αυτά τα δάνεια, από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ), σε μια χρονική συγκυρία, όπου η οικονομική τους κατάσταση ήταν καλύτερη από τη σημερινή, βρίσκονται, πλέον, σε αδιέξοδο. Η δόση του δανείου τους παραμένει σταθερή και αποπληρώνεται με παρακράτηση απευθείας από το μισθό τους, ακόμη και αν οι αποδοχές τους έχουν μειωθεί και οι υποχρεώσεις τους αυξάνονται αντιστρόφως ανάλογα. Με αυτά τα δεδομένα, μέχρι και τα έξοδα διαβίωσης των δανειοληπτών περνούν σε δεύτερη μοίρα.
Η τραγική ειρωνεία της υπόθεσης είναι πως από τους βασικότερους λόγους επιλογής του ΤΠΔ έναντι των ιδιωτικών τραπεζών ήταν η αίσθηση ασφάλειας που ένιωθαν απέναντί του οι δημόσιοι υπάλληλοι. Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα δάνεια χορηγούνταν ανάλογα με το ύψος του μισθού που έπαιρνε ο υπάλληλος, με το «ταβάνι» της αποπληρωμής τους να φτάνει τα 30 έτη.
Η σύμβαση
Όπως προκύπτει από το σχετικό έγγραφο – σύμβαση πώλησης δανείων που φέρνει, σήμερα, στο φως της δημοσιότητας ο «Ε.Τ.», στις 17/11/2015 υπήρξε συμφωνία εκχώρησης και μεταβίβασης απαιτήσεων από στεγαστικά δάνεια, συνολικού ποσού 5.299.668,48 ευρώ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων προς την εταιρία Grifonas Finance No1 PLC.
Τα ξημερώματα της ίδιας ημέρας, η κυβέρνηση είχε κλείσει το deal με τους εκπροσώπους των δανειστών για την «προστασία» της α’ κατοικίας από τους πλειστηριασμούς. Αργότερα, το μεσημέρι, μάλιστα, είχαν παραχωρήσει κοινή συνέντευξη τύπου για την πορεία των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης-θεσμών ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης και νυν Περιβάλλοντος, Γ. Σταθάκης, και ο υπουργός Οικονομικών, Ε. Τσακαλώτος.
Το αποτέλεσμα των πολύμηνων διαβουλεύσεων, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης περί κοινωνικής πολιτικής, ήταν ένα «λίφτινγκ» στο νόμο Κατσέλη (3869/2010), ο οποίος είναι γνωστός και ως το βασικό «καταφύγιο» για τους δανειολήπτες με στεγαστικά δάνεια στο… κόκκινο, κατά το οποίο αυστηροποιήθηκαν τα κριτήρια ένταξης (εισόδημα και αντικειμενική αξία ακινήτου σε χαμηλά επίπεδα). Γεγονός, που κατέστησε από την 1/1/2016 -οπότε και τέθηκε σε ισχύ ο νόμος- πιο δύσκολο το έργο του οφειλέτη που επιθυμεί να υπαχθεί στις διατάξεις του με στόχο να προστατέψει την πρώτη κατοικία του.
Αντίστοιχα, τόνοι μελάνης έχουν χυθεί κατά τα δύο τελευταία χρόνια και για το ν/σ του εξωδικαστικού συμβιβασμού ρύθμισης οφειλών από επιχειρήσεις, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί, σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής προς ψήφιση. Με το συγκεκριμένο, ολοκληρώνεται το πλαίσιο της κυβέρνησης για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μάλιστα, τραπεζίτες και θεσμικοί φορείς πιέζουν για αλλαγές στο… παρά πέντε, για να καταστεί ο «μηχανισμός» λειτουργικός-αποτελεσματικός. Υπενθυμίζεται πως οι ελληνικές τράπεζες έχουν δεσμευτεί για την επίτευξη δραστικής μείωσης, κατά 40 δισ. ευρώ περίπου των μη εξυπηρετούμενων δανείων την τριετία 2017-2019.