11.1 C
Athens
Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου, 2024

Ελεγκτικό: Περί επιδόματος εορτών Χριστουγέννων για το έτος 2015 στους εργαζομένους ΔΕΥΑ

Πράξη 352/2016 Κλιμ. Τμ. 7 Ελεγκτικού Συνεδρίου

Πρόσφατα

Συνοπτική περίληψη: Αβασίμως προβάλλεται από τη ΔΕΥΑ ότι η καταβολή του επιδόματος Χριστουγέννων στους εργαζομένους της είναι υποχρεωτική με βάση την 80/2015 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πατρών, καθώς με αυτήν απλώς κρίθηκε ότι η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης ισχύει και για τους υπαλλήλους των ΔΕΥΑ, ενώ δεν κρίθηκε ότι η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης αφορά και στις ετησίως καταβαλλόμενες αποδοχές, όπως το επίδομα εορτών Χριστουγέννων.

Τέλος, ενόψει της σαφούς έννοιας του πλέγματος των εν προκειμένω εφαρμοσθεισών διατάξεων και του σαφούς διατακτικού της 80/2015 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πατρών, τυχόν πλάνη των αρμόδιων οργάνων της ΔΕΥΑ αναφορικά με τη νομιμότητα της καταβολής του εν λόγω επιδόματος στους εργαζομένους της δεν μπορεί να θεωρηθεί συγγνωστή. Μη νόμιμη δαπάνη.


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ VIΙ ΤΜΗΜΑ
ΠΡΑΞΗ 352/2016

Αποτελούμενο από την Πρόεδρο του Κλιμακίου Δέσποινα Καββαδία-Κωνσταντάρα, Σύμβουλο και τα μέλη Λήδα Χαραλαμπίδου και Παναγιώτη Παππίδα (εισηγητή), Παρέδρους.

Συνήλθε στην αίθουσα διασκέψεων του καταστήματός του, που βρίσκεται στην Αθήνα, στις 29 Νοεμβρίου 2016 με την παρουσία του Γραμματέα του, για να αποφανθεί, ύστερα από σχετική διαφωνία που ανέκυψε μεταξύ του Αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Νομό XXX και της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης XXX (εφεξής: XXX), αν πρέπει να θεωρηθούν τα 76-92, οικονομικού έτους 2016, χρηματικά εντάλματα της τελευταίας.

Αφού μελέτησε τα στοιχεία του φακέλου
και έλαβε υπόψη

Τη 235/14.10.2016 έγγραφη γνώμη του Επιτρόπου Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο Αντωνίου Νικητάκη, που αναπληρώνει νόμιμα τον κωλυόμενο Γενικό Επίτροπο Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με την οποία τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.

Σκέφτηκε κατά τον νόμο
και αποφάσισε τα ακόλουθα:

I. Η Αναπληρώτρια Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Νομό XXX αρνήθηκε με την 5/15.6.2016 πράξη τη θεώρηση των 76-92, οικονομικού έτους 2016, χρηματικών ενταλμάτων της XXX, ποσού 11.203,65, 622,80, 10.728,35, 2.044,11, 7.775,31, 1.245,60, 17.168,88, 3.075,97, 8.050,15, 15.952,53, 622,80, 1.868,40, 1.868,40, 1.405,56, 622,80, 622,80 και 628,42 ευρώ αντίστοιχα, που αφορούν στην καταβολή του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων για το έτος 2015 στους εργαζομένους της, με την αιτιολογία ότι οι εντελλόμενες με αυτά δαπάνες δεν είναι νόμιμες, διότι η καταβολή του επιδόματος αυτού στους εργαζομένους του ευρύτερου δημόσιου τομέα έχει καταργηθεί από 1.1.2013. Η XXX επανυπέβαλε τα χρηματικά εντάλματα με το 9338Α΄/7.9.2016 έγγραφο της Προϊσταμένης  της Οικονομικής Υπηρεσίας της και του Γενικού Διευθυντή της και το 9285Α΄/5.9.2016 έγγραφο του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της και ζήτησε τη θεώρησή τους, προβάλλοντας αφενός ότι η καταβολή του εν λόγω επιδόματος είναι υποχρεωτική με βάση την 80/2015 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου XXX, με την οποία υποχρεώθηκε να αποδέχεται τις προσηκόντως υπηρεσίες των εναγόντων εργαζομένων της με την καταβολή των αποδοχών τους, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί στις 31.10.2012 και αφετέρου ότι, σε κάθε περίπτωση, τα αρμόδια όργανά της πεπλανημένως  πλην συγγνωστώς σχημάτισαν την πεποίθηση ότι η καταβολή του επιδόματος  αυτού είναι υποχρεωτική με βάση τη δικαστική αυτήν απόφαση. Όμως ο Αναπληρωτής Επίτροπος ενέμεινε στην άρνηση θεώρησης των χρηματικών ενταλμάτων με αποτέλεσμα να ανακύψει διαφωνία, για την άρση της οποίας παραδεκτώς απευθύνεται με την 62313/22.9.2016 έκθεσή του στο παρόν Κλιμάκιο.

II. Στο άρθρο πρώτο παρ. Γ υποπαρ. Γ1 του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α΄ 222), όπως ισχύει μετά την προσθήκη τρίτου εδαφίου στην περίπτωση 2 της υποπαραγράφου Γ1 από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο ν. 4093/2012 με το άρθρο 31 παρ. 1 του ν. 4354/2015 (ΦΕΚ Α΄ 176) και πριν από την κατάργηση της περίπτωσης 12 από το άρθρο 34 περ. β΄ του ν. 4354/2015 (ΦΕΚ Α΄ 176), ορίζεται ότι: «1. Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων (…) που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία για (…) υπαλλήλους και μισθωτούς (…) ΝΠΙΔ (…) καταργούνται από 1.1.2013.  2. Αναστέλλεται μέχρι 31.12.2016, η εφαρμογή των διατάξεων (…) της περίπτωσης β΄ του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 (…). Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου ισχύουν από 31.10.2012. Για τους υπαλλήλους των φορέων της περίπτωσης 12, η αναστολή των διατάξεων του πρώτου εδαφίου ισχύει από 1.1.2013. (…) 12. Οι διατάξεις του Κεφαλαίου Δεύτερου του ν. 4024/2011, που αφορούν το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς των υπαλλήλων του άρθρου 4 του ίδιου νόμου, έχουν ανάλογη εφαρμογή από 1.1.2013 και στο προσωπικό των (…) ΝΠΙΔ (…) που ανήκουν (…) σε ΟΤΑ, κατά την έννοια της επίτευξης (…) αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησης τους (…)» και στο άρθρο 29 παρ. 2 του ν. 4024/2011 (ΦΕΚ Α΄ 226), όπως ίσχυε κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, οριζόταν ότι: «Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του Κεφαλαίου αυτού προκύπτουν συνολικές μηνιαίες αποδοχές μεγαλύτερες από αυτές που έπαιρναν οι δικαιούχοι τους κατά τον τελευταίο μήνα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος Κεφαλαίου, η προκαλούμενη αύξηση καταβάλλεται ως εξής: (…) Εφόσον προκύπτει μείωση, η οποία είναι μεγαλύτερη κατά ποσοστό του 25% των αποδοχών που λάμβαναν οι δικαιούχοι κατά τον τελευταίο μήνα πριν από  την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, η συνολική μείωση κατανέμεται ως εξής: α) 25% μείωση επί των αποδοχών που λάμβαναν οι δικαιούχοι κατά τον τελευταίο μήνα πριν από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου με την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, β) η υπερβάλλουσα μείωση ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών το οποίο αρχίζει ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου». Από τον συνδυασμό των ως άνω διατάξεων συνάγεται ότι η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης αφορά μόνο στις μηνιαίως καταβαλλόμενες αποδοχές και όχι και στις ετησίως καταβαλλόμενες, όπως το επίδομα εορτών Χριστουγέννων, το οποίο καταργείται από 1.1.2013, ανεξάρτητα από το εαν, αθροιζόμενης της μείωσης που προκύπτει από την κατάργηση του εν λόγω επιδόματος και από τη μείωση των μηνιαίως καταβαλλόμενων αποδοχών σύμφωνα με τις διατάξεις του Δεύτερου Κεφαλαίου του ν. 4024/2011, προκύπτει συνολική μείωση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 25%. Σε κάθε περίπτωση, με τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 1 του ν. 4354/2015, η οποία ισχύει αναδρομικά από τότε που ίσχυσε ο ν. 4093/2012, ορίστηκε ότι ειδικά για τους υπαλλήλους, μεταξύ άλλων, των δημοτικών ΝΠΙΔ, όπως οι ΔΕΥΑ (βλ. ΕΣ I Τμ. πράξη 252/2011, VII Τμ. πράξη 6/2016, ΚΠΕΔ στο VII Τμ. πράξεις 244, 177/2016), η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης ισχύει από 1.1.2013 και όχι από 31.10.2012.

III. Στην κρινόμενη περίπτωση, με την 4/1/26.1.2016 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της XXX εγκρίθηκε η καταβολή στους εργαζομένους της του επιδόματος εορτών Χριστουγέννων για το έτος 2015 και για τον σκοπό αυτόν εκδόθηκαν τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη,  οι εντελλόμενες με τα χρηματικά αυτά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες και αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν. Εξάλλου, αβασίμως προβάλλεται από τη XXX ότι η καταβολή του ως άνω επιδόματος στους εργαζομένους της είναι υποχρεωτική με βάση την 80/2015 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου XXX, καθώς με αυτήν απλώς κρίθηκε ότι η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης ισχύει και για τους υπαλλήλους των ΔΕΥΑ, ενώ δεν κρίθηκε ότι η αναστολή της υπερβάλλουσας μείωσης αφορά και στις ετησίως καταβαλλόμενες αποδοχές, όπως το επίδομα εορτών Χριστουγέννων. Τέλος, ενόψει της σαφούς έννοιας του πλέγματος των εν προκειμένω εφαρμοσθεισών διατάξεων και του σαφούς διατακτικού της 80/2015 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου XXX, τυχόν πλάνη των αρμόδιων οργάνων της XXX αναφορικά με τη νομιμότητα της καταβολής του εν λόγω επιδόματος στους εργαζομένους της δεν μπορεί να θεωρηθεί συγγνωστή.

Για τους λόγους αυτούς

Αποφαίνεται ότι τα 76-92, οικονομικού έτους 2016, χρηματικά εντάλματα της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης XXX, ποσού 11.203,65, 622,80, 10.728,35, 2.044,11, 7.775,31, 1.245,60, 17.168,88, 3.075,97, 8.050,15, 15.952,53, 622,80, 1.868,40, 1.868,40, 1.405,56, 622,80, 622,80 και 628,42 ευρώ αντίστοιχα, δεν πρέπει να θεωρηθούν.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις