12.2 C
Athens
Κυριακή, 29 Ιανουαρίου, 2023

ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ: Προ των πυλών η εκπαιδευτική τραγωδία

kanep-gsee-ekpaidefsiΕτήσια Έκθεση για την Εκπαίδευση 2015 «Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014»

Τα συμπεράσματα της Έκθεσης κατέδειξαν τα σοβαρότατα προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης και τη διαλυτική επίδραση της πολιτικής των μνημονίων που επιδείνωσαν μια ήδη παρακμιακή κατάσταση.

Βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενιών και της ίδιας της Ελλάδας προκαλεί η εικόνα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Ετήσιας Έκθεσης για την Εκπαίδευση 2015 με τίτλο «Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014» του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.

Η Έκθεση παρουσιάστηκε σήμερα παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, εκπροσώπων κομμάτων και φορέων. Μελετά τα βασικά μεγέθη της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με συγκριτική αποτύπωση όλων των διαθέσιμων οικονομικών και μη-οικονομικών μεγεθών της για την περίοδο 2002-2014 και τη θέση της στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο αναφοράς.

Ο υπεύθυνος Ερευνών του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και αντιπρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Ν. Παΐζης που παρουσίασε την Έκθεση, στάθηκε στα ακόλουθα σημεία:

1. Στις οδυνηρές επιπτώσεις της υποχρηματοδότησης στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα έπειτα από τη εφαρμογή των μνημονιακών προγραμμάτων. Τα προβλήματα είναι εξαιρετικά σοβαρά τόσο σε ό, τι αφορά τις βασικές υποδομές (εδώ και 6 χρόνια δεν χτίζεται/ανακαινίζεται καμιά σχολική μονάδα), όσο και σε ό, τι αφορά υποστηρικτικές υποδομές (βιβλιοθήκες, εργαστήρια, χώροι άθλησης, εστίασης κ.λπ.)

2. Στην έξαρση των εκπαιδευτικών/κοινωνικών ανισοτήτων. Η Ελλάδα εμφανίζει ραγδαία αύξηση στον αριθμό των NEETs(νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση) και παρουσιάζει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο-οικονομικά και πολιτιστικά) και μη-προνομιούχα σχολεία.

3. Στα φτωχά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Οι μαθητές των ελληνικών σχολείων καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις σε επίπεδο ΕΕ στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (Μαθηματικά, Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες).

4. Είμαστε ουραγοί στην εκπαιδευτική πρωτοπορία και καινοτομία, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εξετάζει συγκεκριμένες κατηγορίες προόδου των εκπαιδευτικών συστημάτων.

Υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής

Ακόμη ένα ιδιαίτερο εύρημα που καταδεικνύει η έκθεση, είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα, παρότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των NEETs δηλαδή των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση.

Η ασφυκτική πολιτική της λιτότητας στο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει επίσης -αναφέρει η έκθεση του ΚΑΝΕΠ- προκαλέσει την έξαρση των εκπαιδευτικών/κοινωνικών ανισοτήτων. Η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο-οικονομικά και πολιτιστικά) και μη-προνομιούχα σχολεία. Επίσης, είναι μεταξύ των ευρωπαίων πρωταθλητών της ανεργίας των νέων με πτυχίο.

Προ των πυλών η πανεθνική εκπαιδευτική τραγωδία

«Βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες» κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου οι ερευνητές του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ στα συμπεράσματα της έκθεσης και υπογραμμίζουν ότι το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό.

Συμπερασματικά:

Η εικόνα της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι προκαλεί βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενεών και για το ίδιο το μέλλον της χώρας. Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει σαφώς ότι βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες.

Η όξυνση των εκπαιδευτικών, των κοινωνικών και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων σε συνδυασμό με την ασφυκτική πολιτική της λιτότητας που επιφέρει συρρίκνωση της επένδυσης στην Παιδεία θα δημιουργήσουν ένα στρατό χιλιάδων νέων χωρίς επαρκή εκπαίδευση και κατάρτιση, με χαμηλές δυνατότητες ανταγωνισμού των Ευρωπαίων συνομηλίκων τους σε ένα ολοένα πιο απαιτητικό πλαίσιο στην απασχόληση. Επιπλέον θα σπρώξουν σημαντικό τμήμα της νέας γενιάς στο κοινωνικό και οικονομικό περιθώριο, με αποτέλεσμα την αύξηση της κοινωνικής παθογένειας και παραβατικότητας.

Το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό: για δεκαετίες η εκπαίδευση προχωρά χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, επάρκεια πόρων και αίσθηση του μέτρου, χωρίς όραμα, υφίσταται αλλά επί της ουσίας δεν λειτουργεί.

Η σημερινή Έκθεση του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και τα συμπεράσματά της κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Ήρθε η ώρα να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους.

  • Για την πλήρη Ετήσια Έκθεση για την εκπαίδευση 2015 (Βιβλίο), πατήστε εδώ.

  • Για τη Σύνοψη Συμπερασμάτων της Έκθεσης 2015, πατήστε εδώ.

Παρόμοια Άρθρα