Τη νεοφιλελεύθερη στρατηγική της ίδρυσης δήθεν ανεξάρτητων δημόσιων σχολείων, με δίδακτρα και της επιβολής του «αμαρτωλού» θεσμού του εκπαιδευτικού κουπονιού, επιλέγουν κάποιοι να επαναφέρουν στο δημόσιο διάλογο. Συγκεκριμένα ΜΜΕ κυκλοφορούν από χθες φήμες ότι το υπουργείο Παιδείας μελετά πρόταση που κατατέθηκε από το Σύνδεσμο Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ) και περιέχει αυτές τις απόψεις.
Σε δημοσίευμα της εφημερίδας του «Πρώτου Θέματος», αναφέρεται ότι το υπουργείο Παιδείας μελετά τη δημιουργία «ανεξάρτητων σχολείων» με χρηματοδότηση από τους συλλόγους γονέων, κατόπιν σχετικής πρότασης του προέδρου των σχολαρχών. Συγκεκριμένα, κατά το δημοσίευμα, «τα “ανεξάρτητα σχολεία” θα είναι φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και προβλέπεται να ιδρύονται από συλλόγους γονέων, πανεπιστήμια και δήμους, με στόχο την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, χωρίς όμως δυσβάστακτα δίδακτρα».
Το υπουργείο Παιδείας με δελτίο Τύπου του διέψευσε κατηγορηματικά τις πληροφορίες. Στο δελτίο Τύπου, ξεκαθαρίζεται ότι ο υπουργός Νίκος Φίλης ούτε σκέπτεται ούτε συζητά «εμπνεύσεις» για επιβολή διδάκτρων στα δημόσια σχολεία και προστίθεται ότι «ποτέ δεν συζητήθηκε τέτοιο θέμα στη συνάντηση με τους εκπροσώπους των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων». Το υπουργείο σημειώνεται ότι «εργάζεται με όλες του τις δυνάμεις για την ενίσχυση και την βελτίωση του δημόσιου σχολείου παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία».
Σε διάψευση του δημοσίευματος προχώρησε και ο πρόεδρος του ΣΙΕΙΕ Χαράλαμπος Κυραϊλίδης. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΙΕΙΕ, αναφέρει ότι «ουδέποτε συζήτησε με τον υπουργό Παιδείας κ. Νίκο Φίλη την επιβολή διδάκτρων στα δημόσια σχολεία».
«Γίνεται φανερό ότι κάποιοι επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τις τεράστιες αδυναμίες του λαβωμένου από την κρίση ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος επαναφέροντας μια συζήτηση που είχε ξεκινήσει από το 2011 με μια κίβδηλη έρευνα του ΙΟΒΕ για τη χρήση του εκπαιδευτικού κουπονιού. H έρευνα αυτή ζητούσε κάτι φαινομενικά ασυμβίβαστο. Αφενός μεν την απομάκρυνση της εποπτείας του κράτους από την ιδιωτική εκπαίδευση, αφετέρου δε την οικονομική ενίσχυση του κράτους στην ιδιωτική εκπαίδευση», σχολιάζει από την πλευρά της η ΟΙΕΛΕ, παρεμβαίνοντας στο θέμα.
Βεβαίως, συμπληρώνει, «μόνο ασυμβίβαστη δεν είναι αυτή η λογική. Οι νεοφιλελεύθεροι θέλουν το κράτος να μην ελέγχει τις αγορές, θέλουν όμως να απομυζούν τους πόρους του. Για να συμβεί όμως αυτό, δεν θα πρέπει το κράτος να έχει τη δυνατότητα να παρέχει δημόσια αγαθά (υγεία και πρόνοια, παιδεία)».
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο για τα «ανεξάρτητα» σχολεία είναι η έμπνευση του Milton Friedman για τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης και εφαρμόστηκε κατά κόρον στο εκπαιδευτικό σύστημα της Νέας Ορλεάνης μετά την καταστροφή που προκάλεσε ο τυφώνας Κατρίνα. Άποψη του Friedman ήταν ότι η διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος και η εισαγωγή όρων αγοράς στην εκπαίδευση επιτυγχάνεται πιο εύκολα, όταν οι κοινωνίες έχουν υποστεί ένα ισχυρό σοκ (οικονομική ή άλλου είδους καταστροφή).