29.9 C
Athens
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024

Το καθεστώς εργασίας των εκπαιδευτικών στα πειραματικά σχολεία

Πρόσφατα

ekpaideftikos-taksi-apnetΤου Θ. Πελεγρίνη

Τα πειραματικά σχολεία, όσο κι αν, έχοντας λειτουργήσει έως σήμερα είτε υπό την εποπτεία των πανεπιστημίων είτε στο πλαίσιο μιας άλλης μορφής συνεργασίας προς τα τελευταία αυτά, έχουν καταξιωθεί ως ένας θεσμός χρήσιμος στην εκπαίδευση του τόπου μας, καθόσον αποτελούν πολύτιμο κρίκο μεταξύ της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έχουν, εντούτοις, υποστεί, κατά καιρούς, ισχυρούς κλυδωνισμούς.

Οι πιο πρόσφατοι τριγμοί αφορούν αφενός το θέμα των εισαγωγικών εξετάσεων των μαθητών στα πειραματικά σχολεία -των διπλών, ειδικότερα, εξετάσεων: από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και, ακολούθως, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο- και αφετέρου το ζήτημα του αβέβαιου εργασιακού καθεστώτος των υπηρετούντων στα σχολεία αυτά εκπαιδευτικών

Στα πειραματικά σχολεία υπηρετούν επί θητεία εκπαιδευτικοί με υψηλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, έχοντας προηγουμένως περάσει τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία στάδια αξιολόγησης. Η αβεβαιότητα, από την οποία είναι φυσικό να διακατέχονται για το μέλλον τους οι επί θητεία υπηρετούντες εκπαιδευτικοί, μοιραία επηρεάζει το διδασκαλικό έργο τους, καθώς, με βάση τον νόμο, όσοι υπηρετούν στα πειραματικά σχολεία χάνουν οριστικά την οργανική θέση τους. Είναι επιβεβλημένο, κατά συνέπεια, προκειμένου να αρθεί η αβεβαιότητα των εκπαιδευτικών αυτών, να εξασφαλιστούν οργανικές θέσεις και να υπάρξει πρόνοια για ένα πιο ελαστικό καθεστώς σε ζητήματα αποσπάσεων ή μετακινήσεών τους από εκεί όπου υπηρετούν σε άλλα πειραματικά σχολεία. Η στέρηση οργανικής θέσης για τους εκπαιδευτικούς των πειραματικών σχολείων αποτελεί αντικίνητρο επιλογής από μέρους τους για να υπηρετήσουν σε αυτά.

Άλλοτε, στα πειραματικά σχολεία υπήρχε η βεβαιότητα της οργανικής θέσης για τον εκπαιδευτικό, που μαζί με το δέλεαρ των πέντε ωρών μείωσης του προγράμματος -προκειμένου, έτσι, να δοθεί στον εκπαιδευτικό η ευκαιρία να επιδοθεί σε άλλες σημαντικές δραστηριότητες του σχολείου, όπως οι όμιλοι, οι καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές, οι υποδειγματικές διδασκαλίες, και ούτω καθεξής-, τη δυνατότητα να αφοσιωθεί ο εκπαιδευτικός στις υψηλού επιπέδου απαιτήσεις του συστήματος και όχι να αναλώνεται σε άσκοπες και επιβαρυντικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, συνέβαλε στην καθιέρωση των πειραματικών σχολείων ως προτύπων μονάδων με πρωταγωνιστικό ρόλο στην εκπαίδευση του τόπου μας.

Αντιθέτως, το ασφυκτικό πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, το οποίο έχει δημιουργήσει πλήθος προβλημάτων, και το μείζον θέμα της ετεροπαρατήρησης, το οποίο, έτσι όπως τίθεται, εγείρει τεράστια ζητήματα στο εσωτερικό του συλλόγου των διδασκόντων -ενός συλλόγου από τον οποίο απαιτείται, κατά τα άλλα, να λειτουργεί ως ομάδα, να υπερβαίνει τις όποιες δυσκολίες, ώστε να ανταποκρίνεται σε ένα αξιόλογο πρόγραμμα δραστηριοτήτων- αποτελούν εμπόδια στη λειτουργία των πειραματικών σχολείων ως πρότυπων εκπαιδευτηρίων.

Τα πειραματικά σχολεία και οι εκπαιδευτικοί τους δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως πειραματόζωα της εκπαίδευσης ή ως πιλοτικοί δείκτες για το πώς θα προχωρήσει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που στόχο έχει, μέσω της διαρκούς αξιολόγησης, να τεθεί στο περιθώριο μια κατηγορία δημόσιων λειτουργών. Η επιδίωξη αυτή του υπουργείου καθίσταται περισσότερο αήθης καθόσον επιχειρείται στο όνομα ή με το πρόσχημα μιας ευγενούς επιδίωξης, της αριστείας, στην επίτευξη της οποίας διακηρύσσει ότι στοχεύει η λειτουργία των πειραματικών σχολείων – λειτουργία, βέβαια, με τον τρόπο που την προσδιορίζει το αρμόδιο υπουργείο, για τους σκοπούς που επιδιώκει.

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις