16.9 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

«Εφυγε» η Αριστέα, μένει το τσαγανό της

Πρόσφατα

Μια μεγάλη κυρία της Δημοσιογραφίας, η Αριστέα Μπουγάτσου, δεν είναι πια εδώ. Εφυγε το βράδυ του Σαββάτου έχοντας δώσει για μεγάλο διάστημα μια μεγάλη μάχη ζωής παλικαρίσια και θαρρετά, όπως άλλωστε πάντα συνήθιζε.

Η ατρόμητη Αριστέα δεν δίστασε στιγμή να ρίξει γροθιά στο μαχαίρι του επιχειρηματικού και πολιτικού κατεστημένου, αποτελώντας το απόλυτο πρότυπο για αρκετούς συναδέλφους και αναγνώστες που την παρακολουθούσαν και θαύμαζαν τα «κότσια», την πυγμή και τη διορατικότητά της.

 

Για άλλους αποτέλεσε το «μαύρο πρόβατο», γιατί ενοχλούσε και χάλαγε τη μανέστρα της πολιτικο-δημοσιογραφικής διαπλοκής. Κάποιοι τη χτύπησαν ανελέητα ακόμη κι όταν πάλευε για τη ζωή της.

Είχε στο DNA της την αποκάλυψη, θεωρώντας την καθήκον και μέρος της δουλειάς. Με κάθε ρεπορτάζ απασφάλιζε «βόμβες» προς τους ισχυρούς. Πολλούς απ’ αυτούς τους διέλυσε, γκρεμίζοντας αυτοκρατορίες και πολιτικές καριέρες στημένες στην άμμο. Την έτρεμαν, την «έψαχναν», προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να την εμποδίσουν. Πολλοί προσπάθησαν, ανεπιτυχώς, να την προσεγγίσουν. «Βαριά» ονόματα…

Εκείνη δεν «μάσησε» ποτέ. Εβλεπε, ανεπηρέαστη, την αλήθεια κατάματα. Και την αποκάλυπτε.

Ταυτόσημη με την αλήθεια

Η αλήθεια ήταν ταυτόσημη με την Αριστέα. Η ανεξάρτητη και ακηδεμόνευτη δημοσιογραφία, το ίδιο. Και εκείνη, χωρίς δεύτερες σκέψεις, σ’ αυτήν έταξε τη ζωή της, αγνοώντας το ακριβό πολλές φορές τίμημα. Οπως είχε πει σε μία από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της στη «Lifo» στις 20.11.2008, «εγώ, εκτός των άλλων μειονεκτημάτων μου, δεν έχω το αίσθημα του φόβου. Μου είναι άγνωστο. Μόνο όταν τράκαρα φοβήθηκα».

Αν αθροιστούν οι αγωγές που της έκαναν μεγαλόσχημοι κοντεύουν το ΑΕΠ της χώρας. «Είναι μια μέθοδος που έχει γίνει, πλέον, βιομηχανία για να συνετίζεται κάποιος. Η δεύτερη μέθοδος πίεσης είναι η κρατική διαφήμιση. Κλείνω στο μέσο σου την κάνουλα για να δουν τα αφεντικά σου ότι τους χαλάς το ταμείο. Αυτά έχουν συμβεί. Στραγγαλισμός οικονομικός και μάλιστα από μεγάλους φορείς», είχε πει.

Στάθηκε απέναντι σε κάθε είδους συμφέροντα και εξαρτήσεις. Και ποιους δεν στόχευσε το δημοσιογραφικό της ακόντιο: Κόκκαλης, Λαυρεντιάδης, Γερμανός, Μυτιληναίος, Μπόμπολας, Τσοχατζόπουλος. Πολιτικά, στόχευσε τους Καραμανλή, Παπανδρέου, Παπακωνσταντίνου, Λιάπη, Μαντέλη, οικογένεια Μητσοτάκη, Βενιζέλο, Δούκα, Τσιτουρίδη, όλους τους πολιτικούς που ενεπλάκησαν στο σκάνδαλο του Βατοπεδίου, της Siemens κ. ά. Η λίστα είναι ατελείωτη. Το σίγουρο είναι ότι κανένας «τύπος» δεν άλωσε τον τύπο της Αριστέας Μπουγάτσου. Ενα πρόσωπο ακέραιο και ευθύ, που πλήρωσε ακριβά το θάρρος της γνώμης της, δεχόμενη μέχρι και απειλές για τη ζωή της.

Αυτή η Ελληνίδα δημοσιογράφος δεν πήρε ποτέ κανένα βραβείο για την προσφορά της στην αλήθεια. Οχι ότι το χρειαζόταν. Σε ένα χώρο όπου καλές κουβέντες για συνάδελφο δεν χωρούν, ήταν κοινά αποδεκτό ότι ήταν η άριστη. Η πρώτη. «Το έγραψε η Αριστέα, άρα είναι έτσι» έλεγαν όλοι έπειτα από κάθε αποκάλυψη, την οποία ελάχιστα ΜΜΕ αναμετέδιδαν -εκτός αν απ’ αυτή θα έβγαζαν μερικές δεκάδες εκατομμύρια.

Το ευρύ κοινό δεν τη γνώριζε. Ισως γιατί δεν πήγε ποτέ σε τηλεοπτικά πάνελ, δεν φωτογραφήθηκε σε κοσμικές εκδηλώσεις, δεν έκανε δημόσιες σχέσεις. Το ιλουστρασιόν περιτύλιγμα της επιφανειακής δημοσιογραφίας τής ήταν αποκρουστικό της ψηλόλιγνης όμορφης Αριστέας.

Είχε προτάσεις να δουλέψει στην τηλεόραση. Θεωρούσε όμως ότι σε μεγάλο βαθμό θυσιάζεται η δημοσιογραφική δουλειά. «Στην τηλεόραση πρέπει να δώσεις κάτι εύπεπτο. Δεν ξέρω αν είμαι καλή σε αυτό. Δεν θα μπορούσα να είμαι σε ένα θίασο και να σχολιάζω τα πάντα, από το Αγιον Ορος μέχρι το τραπεζικό σύστημα, την παγκόσμια κρίση, το διαμελισμό της γυναίκας στη Σαντορίνη, τον Ομπάμα» είχε δηλώσει.

«Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις. Να μην τις παίρνει ο άνεμος». Αυτό ήταν το μότο της. Το στιλ της. Είχε πει ότι το γράψιμο τη βασανίζει. «Δεν γράφω εύκολα και δεν μου αρέσει να γράφω και πολλά. Οργανώνω όμως τη γραφή μου. Θέλω να δίνω τις πληροφορίες και να έπεται το συμπέρασμά μου. Εκτίθεμαι και εκθέτω τις πληροφορίες μου και πολλές φορές και τα έγγραφα. Πρέπει να υπάρχει αυτό που λέγεται ντοκουμέντο και η εξήγησή του: γιατί το αποκαλείς ντοκουμέντο».

Πάντα έβρισκε τον τρόπο να «καρφώνει». Εμπαινε στο λαβύρινθο της διαφθοράς βρίσκοντας το μίτο της Αριάδνης.

Το τρίπτυχο της Αριστέας

Αν υποθέσουμε ότι τούτη την ώρα τα λόγια έχουν κάποια αξία, θα ήθελα να πω τρία πράγματα για την αγαπημένη που χάσαμε:

Πρώτον, η ακεραιότητα του χαρακτήρα της αφόπλιζε.

Δεύτερον, το πάθος και η αφοσίωσή της στη δημοσιογραφία συγκλόνιζαν.

Και τρίτον, το θάρρος της μπροστά στα χτυπήματα της μοίρας και, εντέλει, στον ίδιο το θάνατο ήταν ένα μάθημα για όλους μας.

Καλό ταξίδι, Αριστέα.

Φ. Σ.

Αναδημοσίευση από ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 11-2-2013

Παρόμοια Άρθρα

Παρατάξεις