ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ Ε.Ε. ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΨΗΦΙΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΟΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ
Σοβαρό ενδεχόμενο νέων ανατροπών στο καθεστώς άσκησης επαγγέλματος δικηγόρων, συμβολαιογράφων, πολιτικών μηχανικών, αρχιτεκτόνων, ορκωτών λογιστών και πάνω από 350 άλλων επιτηδευματιών και εταιρειών παροχής υπηρεσιών προκαλεί η αμφισβήτηση των κοινοτικών αρχών για το νόμο που ψήφισε τον προηγούμενο Φεβρουάριο η κυβέρνηση.
Ο νόμος αποτελεί δέσμευση του Μνημονίου και πρέπει να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή έως τον Ιούνιο.
Αλλάζει άρδην τα επιχειρηματικά δεδομένα για πολύ σημαντικούς κλάδους, όπως ο τουρισμός, το λιανεμπόριο η παροχή υπηρεσιών (από κομμωτήρια, τεχνικά επαγγέλματα έως φοροτεχνικούς, συμβούλους και κάθε είδους επιτηδευματίες). Επιτρέπει την χωρίς περιορισμούς πρόσβαση Ελλήνων, αλλά και ξένων σε όλους τους χώρους και τη δημιουργία μεγάλων «σχημάτων» που εκτιμάται από κλαδικούς φορείς ότι θα φέρουν πρόσθετο πλήγμα στην ήδη προβληματική ελληνική αγορά που δέχεται κύμα λουκέτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πλέον όχι μόνο αμφισβητείται από τα αρμόδια κοινοτικά όργανα η δυνατότητα της κυβέρνησης να ενεργοποιήσει έγκαιρα το νόμο (ψηφίστηκε μεν από το υπουργείο Οικονομικών, αλλά απαιτεί τη συνέργεια σχεδόν όλων των υπουργείων), λόγω μεγάλων καθυστερήσεων που διαπιστώνονται, αλλά τίθεται και θέμα επάρκειας των δρομολογούμενων αλλαγών.
«Δεν άνοιξε»
Κοινοτικά στελέχη εκτιμούν ότι ο νόμος δεν «άνοιξε» ουσιαστικά τα 5 «κραταιά» κλειστά επαγγέλματα, απλά άλλαξε τους περιορισμούς, κάνοντάς τους πιο χαλαρούς χωρίς να δίδει τέλος στο ζήτημα. Θέτουν έτσι θέμα «συμβατότητας» με το Μνημόνιο που ορίζει ρητά την άρση ελάχιστων αμοιβών, περιθωρίων κέρδους, γεωγραφικών και άλλων περιορισμών.
Αναφέρουν στις ελληνικές αρχές ότι δεν είναι διατεθειμένη η τρόικα να δώσει και άλλη παράταση, δεδομένου ότι ήδη συμφώνησαν σε πρόσθετο περιθώριο έξι μηνών (αρχική προθεσμία ήταν ο Δεκέμβριος του 2010).
Επίσης, κριτική ασκείται και για το υπόλοιπο πακέτο των μη κατονομαζόμενων «κλειστών» επαγγελμάτων, που σύμφωνα με τον ίδιο νόμο πρέπει να απελευθερωθούν έως τον Ιούνιο. Τα επαγγέλματα που εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 350 δεν κατονομάστηκαν ποτέ από την κυβέρνηση, παρά τα αλλεπάλληλα σχετικά αιτήματα κλαδικών φορέων και αντιπολίτευσης.
Τα κοινοτικά όργανα επανέρχονται, εκτιμώντας ότι οι διατάξεις είναι πολύ ασαφείς και προσθέτουν πως υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορούν οι επιχειρηματίες να κάνουν άμεση έναρξη τον Ιούνιο, ενώ ανέτοιμα είναι και τα ενιαία κέντρα εξυπηρέτησης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι για το ζήτημα γίνονται συνεχείς συσκέψεις των συναρμόδιων υπουργείων, σε μερικές εκ των οποίων μετείχαν και εκπρόσωποι της Ε.Ε. Κυβερνητικά στελέχη φοβούνται ότι τυχόν τροποποιήσεις θα ανοίξουν ακόμη ένα μέτωπο με ισχυρές ομάδες. Αυτό είναι και το τελευταίο, λένε, που χρειάζεται η κυβέρνηση τις… παραμονές ανακοίνωσης του νέου πακέτου εισπρακτικών μέτρων.
Ο νόμος προβλέπει ότι μπορεί με υπουργική απόφαση να γίνουν τροποποιήσεις στις διατάξεις που «αίρονται» έως τον Ιούνιο.
Συγκεκριμένα, έως τον Ιούνιο (4 μήνες από την ψήφισή του) θα πρέπει να απελευθερωθούν όλα τα επαγγέλματα, στα οποία έως τότε δεν θα έχει υπογραφεί με προεδρικό διάταγμα ειδική εξαίρεση διατήρησης «φραγμών».
Το προεδρικό διάταγμα πρέπει να συνοδεύεται από γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αναγκαιότητα διατήρησης κάποιων περιορισμών. Μπορούν να διατηρηθούν «φραγμοί» μόνο για λόγους επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος και δίχως να εισάγονται διακρίσεις ιθαγένειας και ανάλογα με την έδρα της επιχείρησης.
Οι 10 περιορισμοί που θα αρθούν
Αυτόματα από τον Ιούνιο καταργείται η απαίτηση χορήγησης προηγούμενης διοικητικής άδειας για την άσκηση επαγγέλματος. Ο ενδιαφερόμενους υποχρεούται μόνο να γνωστοποιεί 3 μήνες πριν την πρόθεσή του (δηλαδή από τώρα για όσους θέλουν να ξεκινήσουν τον Ιούνιο) ώστε να γίνει προληπτικός έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές. Αν κρίνει ότι έχει τα απαιτούμενα προσόντα, θα πρέπει να μπορεί να ξεκινήσει τη δραστηριότητά του.
Με τον ίδιο νόμο καταργούνται οι «αδικαιολόγητοι» περιορισμοί στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων: γεωγραφικοί, ως προς τον αριθμό των προσώπων, ελάχιστες αποστάσεις, η εξάρτηση της διοικητικής άδειας από την ύπαρξη «πραγματικής ανάγκης», η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο, η επιβολή υποχρεωτικών κατωτάτων ή ανωτάτων τιμών ή αμοιβών, η υποχρέωση σε όποιον ασκεί ένα επάγγελμα να προσφέρει μαζί με τη δική του υπηρεσία και άλλες παροχές.
Καταργούνται, επίσης, οι προβλέψεις απαγόρευσης διάθεσης είδους αγαθών από ορισμένες κατηγορίες επαγγελματικών εγκαταστάσεων, αποκλειστικής δυνατότητας διάθεσης είδους αγαθών, αλλά και η επιβολή ή η απαγόρευση ασκήσεως επαγγέλματος με ορισμένη εταιρική μορφή. *
Αναδημμοσίευση απο ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 22-4-2011