Επικίνδυνα παιχνίδια με το απολυτήριο Λυκείου παίζει το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να πετύχει την οικειοθελή αποχώρηση χιλιάδων υποψηφίων από τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Με ρύθμιση που πρόκειται να προωθήσει άμεσα, δίνει τη δυνατότητα σε όσους τελειόφοιτους δεν θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην ανώτατη εκπαίδευση να λάβουν απολυτήριο χωρίς να περάσουν από τη δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι μαθητές αυτοί θα λάβουν το απολυτήριό τους αφού εξεταστούν σε όλα τα μαθήματα σε ενδοσχολικό επίπεδο. Για να έχει απήχηση αυτή η ρύθμιση, το υπουργείο Παιδείας… τετραγωνίζει τον κύκλο διαβεβαιώνοντας ότι “το απολυτήριο που θα αποκτηθεί με συμμετοχή στις εξετάσεις όλων των μαθημάτων σε ενδοσχολικό επίπεδο θα είναι ισότιμο με τα απολυτήρια που αποκτώνται με εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο”! Η ρύθμιση θα ισχύσει από φέτος, αλλά δεν διευκρινίζεται αν θα επεκταθεί και στο “νέο Λύκειο” της κ. Διαμαντοπούλου.
Το υπουργείο Παιδείας εμφανίζει τη ρύθμιση αυτή ως ικανοποίηση “ενός πάγιου αιτήματος πολλών τελειοφοίτων που έχουν αποφασίσει μετά την αποφοίτησή τους να στραφούν σε επαγγελματική ενασχόληση”. Μάλιστα, σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι ανάλογη ρύθμιση ισχύει για τους μαθητές της τελευταίας τάξης των εσπερινών λυκείων και για τους μαθητές με αναπηρία 67% και άνω. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, θα δίνεται η δυνατότητα σε όσους απέκτησαν απολυτήριο με ενδοσχολικές εξετάσεις, “τα επόμενα έτη να πραγματοποιήσουν σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, συμμετέχοντας στις εξετάσεις των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Γ’ Τάξης Γενικού Λυκείου”. Ωστόσο, πώς θα ισχύσει κάτι τέτοιο όταν με το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα συνυπολογίζονται για την εισαγωγή η συνολική επίδοση του μαθητή και οι ερευνητικές εργασίες;
Με τη θεσμοθέτηση απολυτηρίων δύο ταχυτήτων, το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να “επανορθώσει” τα δεινά που προκάλεσε στον αριθμό των εισακτέων η κατάργηση της βαθμολογικής βάσης του “10”. Η επαναφορά της βαθμολογικής βάσης, ένα χρόνο μετά, θα καταστούσε αναξιόπιστη την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και θα προκαλούσε θύελλα αντιδράσεων. Η ρύθμιση της χορήγησης απολυτηρίου μέσω των ενδοσχολικών εξετάσεων και φιλική προς τους μαθητές που σέρνονται στις πανελλαδικές φαίνεται και ταυτοχρόνως κλείνει την πόρτα σε όσους καταφέρουν τελικά να μπουν σε κάποιο τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ακόμη και με βαθμολογία κάτω από “10”.
Το γεγονός ότι η ρύθμιση αυτή προωθείται την ώρα που οι υποψήφιοι έχουν σχεδόν ολοκληρώσει την προετοιμασία τους και οι οικογένειές τους έχουν φορτωθεί με το υψηλό κόστος της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, το οποίο ενδεχομένως να είχαν αποφύγει, αποτελεί λεπτομέρεια για το υπουργείο Παιδείας. Τέλος, ουδόλως απασχολεί το υπουργείο Παιδείας το παράδοξο ίδια μαθήματα (ακόμη και γενικής παιδείας) να εξετάζονται σε διαφορετικό επίπεδο δυσκολίας.
Ωστόσο, το βασικό πρόβλημα είναι το “τυράκι” που ρίχνει το υπουργείο για να μειώσει τη συμμετοχή στις εξετάσεις και επομένως να περιορίσει εκ των προτέρων τον αριθμό των εισακτέων. Πώς είναι δυνατόν υπεύθυνη πολιτική ηγεσία να διαβεβαιώνει ότι το απολυτήριο των ενδοσχολικών εξετάσεων είναι ισότιμο με το απολυτήριο των πανελλαδικών και να παίρνει μ’ αυτό τον τρόπο στο λαιμό της χιλιάδες παιδιά που θα το πιστέψουν και δεν θα προσέλθουν στη διαδικασία των πανελλαδικών; Τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στη μελλοντική σταδιοδρομία τους, όποια κι αν είναι αυτή; Είναι δυνατόν σε έναν διαγωνισμό του ΑΣΕΠ το απολυτήριο των πανελλαδικών να θεωρηθεί ισότιμο με το απολυτήριο των ενδοσχολικών εξετάσεων; Δεύτερον, τι επιπτώσεις θα έχει αυτή η διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά την αναγνώριση του απολυτηρίου από άλλες χώρες και πανεπιστήμια;
Τέλος, το υπουργείο Παιδείας συνδέει τη ρύθμιση αυτή με την καθιέρωση νέων δομών εκπαίδευσης (τυπικής ή άτυπης), που συνδέονται με την επαγγελματική απασχόληση. Στα κολέγια και ιδιαίτερα αυτά που λειτουργούν με συμφωνίες φραντσάιζινγκ θα μπορούν να εγγράφονται οι μαθητές και των δύο τύπων απολυτηρίων; Και μετά, με βάση τη θεωρία των συγκοινωνούντων δοχείων, να βρίσκονται είτε στα πανεπιστήμια είτε με ισότιμα πτυχία τα οποία θα βασίζονται σε ανισότιμα απολυτήρια;
Αναδημοσίευση απο την ΑΥΓΗ, 5-4-2011