Με σαφή στόχο την απαξίωση και τη συκοφαντία των πολιτών που αντιστέκονται στα κυβερνητικά μέτρα και την ποινικοποίηση των κινημάτων κοινωνικής ανυπακοής που αναπτύσσονται ραγδαία στα διόδια και στις αστικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση ξεπέρασε, την περασμένη Πέμπτη, κάθε όριο αυταρχισμού. Ό,τι δεν κατόρθωσε να πετύχει με τη γνωστή μέθοδο του κοινωνικού αυτοματισμού, προσπαθεί τώρα να το καταφέρει με την αντισυνταγματική απειλή της φυλάκισης όσων αρνούνται να καταβάλουν το χαράτσι στα εισιτήρια και με υψηλά πρόστιμα και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας στα διόδια. Την ίδια στιγμή οι ακτιβιστές δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν με μεγαλύτερη ένταση τον αγώνα τους.
Από την άλλη πλευρά, οι κινητοποιήσεις και οι αντιδράσεις των πολιτών ανάγκασαν κυβέρνηση και εργολάβους να συζητάνε μικρές μειώσεις του αντίτιμου των διοδίων, ενώ με τροπολογία ο Δ. Ρέππας θεσπίζει δωρεάν ή μειωμένες μετακινήσεις στα ΜΜΜ για ορισμένες μόνο κατηγορίες πολιτών, προκειμένου να μετριαστούν οι κοινωνικές αντιδράσεις. Παρ’ όλα αυτά τα εισιτήρια και τα διόδια συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικό πρόβλημα για το πορτοφόλι των μεσαίων και χαμηλότερων κυρίως κοινωνικών στρωμάτων και της νεολαίας.
Την ίδια στιγμή, η κοινωνική ανυπακοή των πολιτών που ενσυνείδητα αρνούνται να εφαρμόσουν μέτρα που θεωρούν άδικα, προτάσσοντας όχι το ατομικό, αλλά το συλλογικό συμφέρον και είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες των πολιτικών τους πράξεων, αποτέλεσε το καλύτερο αντ-επιχείρημα στη ρετσινιά περί “τζαμπατζήδων”, η οποία ποτέ δεν πέρασε στο ευρύ κοινό.
Στόχος τους να μας συκοφαντήσουν
“Στόχος της κυβέρνησης είναι να συκοφαντήσει και να απαξιώσει στα μάτια της κοινής γνώμης τους ενεργούς πολίτες που αμφισβητούν έμπρακτα τις καταστροφικές επιλογές για τα μέσα μεταφοράς, να τους εμφανίσει ιδιοτελείς και υποκινούμενους, να ποινικοποιήσει (και) αυτόν τον κοινωνικό αγώνα, τελικά να περάσει πιο εύκολα τις νέες ρυθμίσεις”, υπογραμμίζει ο Χ. Κωνσταντάτος από την Ανοιχτή Πόλη. Παράλληλα τονίζει ότι “κανείς δεν μπορεί να ‘ξεμπλέξει’ εύκολα με αιτήματα που εκφράζουν πραγματικές ανάγκες”. Η Λία Φράγκου από τον Ανοιχτό Συντονισμό Επιβατών Αττικής σημειώνει για την επίθεση της κυβέρνησης πως “δεν μας παραπλανούν οι ‘αστείοι’ χαρακτηρισμοί περί ‘τζαμπατζήδων’, περί ‘βολεμένων’, δεν μας τρομοκρατούν οι απειλές για ποινικοποίηση”, ενώ συμπληρώνει πως “θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε: για να μην γίνει η μεταφορά είδος πολυτελείας”.
Η Μ. Γασπαρινάτου από τις επιτροπές Ακρίβεια- Stop στέκεται στην ποινικοποίηση του αγώνα και λέει χαρακτηριστικά: “η κυβέρνηση ας συνεχίσει να προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα, ο κάθε κύριος Ρέππας, διώκοντάς μας ποινικά για 40 λεπτά του ευρώ, ενώ ο συγχωριανός του, ο κάθε κύριος Τσουκάτος, εξακολουθεί να την περνάει ζωή και κότα” και προσθέτει πως “είναι εμφανές πλέον ότι η κυβέρνηση και οι αεριτζήδες έχουν πανικοβληθεί και προχωρούν σε κινήσεις απίστευτης τρομοκράτησης και συκοφάντησης του κινήματος”.
Έτοιμοι για κινηματικό και νομικό αγώνα
Αποφασισμένα να συνεχίσουν τον αγώνα δηλώνουν και τα στελέχη του κινήματος κατά των διοδίων τονίζοντας ότι “εκφράζουμε το δίκαιο και το νόμιμο ενάντια στο άδικο και το παράνομο”, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Χρ. Παναγής από το Συντονιστικό της ΒΑ Αττικής. Για την τροπολογία που μετατρέπει σε παράβαση του ΚΟΚ την μη πληρωμή διοδίων ο Χρ. Παναγής επισημαίνει ότι “πάνε να οριστικοποιήσουν την κατοχή των εθνικών οδών από τις εταιρείες διοδίων”. Η Ι. Στεργίου, επίσης από το Συντονιστικό της ΒΑ Αττικής, μιλά για “προσπάθεια τρομοκράτησης των πολιτών και σπάσιμο του κινήματος”.
Το στελέχη του κινήματος ζητούν από την κυβέρνηση να αποσύρει την τροπολογία κι από τους βουλευτές να μην την ψηφίσουν. Σε περίπτωση ψήφισης ετοιμάζονται για προσφυγές και νομικό αγώνα παράλληλα με τις κινηματικές δράσεις. Ο Ηλ. Τσολακίδης από την Πιερία βάζει μια ακόμα παράμετρο στο θέμα της ποινικοποίησης της μη πληρωμής διοδίων, καθώς αναρωτιέται “ποιος θα πιέσει τις εταιρείες των διοδίων κατά τη διαπραγμάτευση, όταν το πρώτο πράγμα που έκανε η κυβέρνηση ήταν να ποινικοποιήσει τη μη πληρωμή διοδίων” κι υποστηρίζει ότι “όλο αυτό που γίνεται είναι αδιέξοδο, δεν μπορείς να υποχρεώνεις διά ροπάλου τους πολίτες να χρησιμοποιούν τους εθνικούς δρόμους”.
Ρεπορτάζ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΑΓΑΡΑΣ – ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
Δημοσίευθηκε στην ΑΥΓΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 13-2-2011